En fremdriftsplan er en oversikt over alt som skal gjøres i tiden fram til festen. Det er umulig å lage en fremdriftsplan hvis man ikke aner hvordan selskapet skal være. Så det kan være lurt å starte med å beskrive drømmen om selskapet.
- Hva skal skje når gjestene kommer? Hvem skal ta dem imot?
- Hva skal vi spise?
- Hvilke farger skal vi bruke? Hvordan skal bordene se ut?
- Hvordan skal invitasjonene se ut?
- Hva må vi bestille eller kjøpe inn?
- Skal det være musikk/dans/underholdning?
Når drømmen er beskrevet kan den konkretiseres i arbeidsoppgaver. Som:
- Trykking og utsending av invitasjoner
- Lage bordkort
- Planlegge bordplassering. Lage bordplan.
- Samle sanger til sanghefte og trykke dem. Program til vielsen.
- Lag oversikt over alt som trengs av servise, glass og bestikk. Ikke glem serveringsbestikk og kakespader
- Lage budsjett.
- Rydding og vasking i huset. Hvor mye som må gjøres er selvsagt avhengig av om selskapet skal være hjemme, eller om det skal være overnattingsgjester. Kjøleskap og fryser må ryddes og vaskes. Flere hyller må være tomme for å ha plass til mat og kaker. Om vinteren bør det ryddes plass til gjestenes ytterklær. Ta en rufs en uke før selskapet og rydd vekk det som ikke skal brukes de neste dagene
- Finne antrekk for festen.
- Bestille musikk, underholdning
Til bryllup sommeren 2012 hadde vi 10 måneders forberedelsestid. men med alt som vi skulle gjøre på låven var det helt nødvendig. Hvis arrangementet skal holdes på restaurant eller hotell trenger man sikkert ikke så mye tid, samtidig som mange ønsker å bruke god til på detaljene. Et viktig poeng med lang forberedelsestid er at man får god tid til å bygge opp forventninger og til å glede seg.
På nettsiden evite finnes masse tips om alt man bør huske på med angivelser når man bør gjøre det. Der finnes også forslag til forskjellige typer invitasjoner.
Det er tre fordeler med en skriftlig fremdriftsplan/huskeliste. Alle oppgavene er skrevet ned slik av man slipper å huske på dem og kanskje glemme noe. Ansvaret for å utføre oppgaver er fordelt. Og det deilig å kunne krysse av på lista/planen for hver nye oppgave som er utført.
Jeg lager en enkel tabell som dette og lagrer.
Avhengig av hvor lenge det er til festen kan de første tidspunktene angis i måneder. 2. og 3. måneden før angis med ukenummer og den siste måneden planlegges per dag.
Noen av disse punktene er direkte relatert til selskapet, andre er ting man kanskje trenger en tidsfrist for å ordne. Som å male vinduskarmer Til bryllupet vi hadde på gården sist sommer hadde jeg også store ambisjoner om å rekke mye av den siste kategorien, men strøk flere og flere av den typen fra lista.
På nettsiden evite finnes masse tips om alt man bør huske på med angivelser når man bør gjøre det. Der finnes også forslag til forskjellige typer invitasjoner.
Det er tre fordeler med en skriftlig fremdriftsplan/huskeliste. Alle oppgavene er skrevet ned slik av man slipper å huske på dem og kanskje glemme noe. Ansvaret for å utføre oppgaver er fordelt. Og det deilig å kunne krysse av på lista/planen for hver nye oppgave som er utført.
Jeg lager en enkel tabell som dette og lagrer.
Tidspunkt
|
Hva
|
Hvem har ansvaret
|
utført
|
Avhengig av hvor lenge det er til festen kan de første tidspunktene angis i måneder. 2. og 3. måneden før angis med ukenummer og den siste måneden planlegges per dag.
Noen av disse punktene er direkte relatert til selskapet, andre er ting man kanskje trenger en tidsfrist for å ordne. Som å male vinduskarmer Til bryllupet vi hadde på gården sist sommer hadde jeg også store ambisjoner om å rekke mye av den siste kategorien, men strøk flere og flere av den typen fra lista.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar