Gjennomføring

"Godt planlagt er halvt gjort", heter det i et ordtak. 

Nå dreier det seg om å følge den siste delen av fremdriftsplanen og kjøreplanen for festdagen. Når vi skal ha store selskap her på gården så tar jeg fri fra jobben. Hvor mange dager avhenger av hvor mange gjester som kommer. For noen år siden anbefalte jeg et brudepar som skulle ha hele bryllupet sitt i egen hage å ta fri hele uka før. Det rådet var de veldig glad for.  De som skal ha sitt selskap i et lokale der alt er ordnet trenger kanskje ikke fri i det hele tatt.

Viktig er det uansett i planleggingsfasen å vurdere hvor lang tid oppgavene som skal gjøres helt i innspurten tar. Det er for eksempel helt umulig å pynte en marsipankake på 30 min. Helt avhengig av hvor mye pynt, om pynten er gjort ferdig på forhånd, hvor stor  kaka skal være (flere etasjer?) og hva slags fyll - så kan pyntingen ta mange timer. Det betyr at arbeidsplanen for disse dagene kun kan inneholde en realistisk mengde oppgaver. Alt som kunne vært gjort før - må være gjort før, ellers blir det ikke gjort, det går utover andre oppgaver eller nattesøvnen.

Her på gården dekkes gjerne bordet en uke før festen. Da har vi tid til å hygge oss med det, og det er tid nok til å  finne ut om noe mangler eller å foreta justeringer. Når vi dekker bordet på låven må vi trekke over plast etterpå for å beskytte alt mot låvesvalene. (Plasten er Malefolie i 3 m bredde. Den kjøpes i byggevarebutikk.) 
Glass og blomster settes på festdagen.

Jeg har over mange år kjøpt servise, glass og bestikk slik at det kan dekkes til veldig mange. Det er også mulig å leie alt utstyret.  Da må det settes av tid til å hente det. Alt må dessuten plasseres slik at det blir enkelt å bruke for dem som skal anrette og servere maten. 


Det tar selvsagt også mye tid å lage all maten selv. De to siste dagene dreier seg stort sett om matlaging, men fortsatt også om lyd, lys og pynting både inne på låven og ute.

Jeg bestiller alle varene i nærmeste matbutikk og får de plukket. Det betyr at jeg kan hente ferdige kasser med alt jeg har bestilt. Det er mange fordeler ved å gjøre det på denne måten. Jeg må lage gode lister over alt jeg trenger i så god tid at jeg får sjekket at alt er med. Butikken sørger for at de har de varene jeg ønsker og min butikk har alltid levert gode produkter til meg. Selve hentingen av varer tar maksimalt 45 min - mye mindre enn om jeg skulle plukket alle varene selv.

Festdagen
Det finnes ingen generalprøve - når dagen er kommet gjelder det å krysse fingrene og håpe at planen var god nok. Det er mange som har ulike oppgaver eller funksjoner under en fest, og spesielt under et bryllup. Jeg pleier å ha møter med de skal skal ha oppgaver og ansvar på forhånd. Men likevel er kjøreplanen viktig. Den inneholder også tidsskjema for middagen. Viktig er det at toastmaster og kjøkken samarbeider så godt at det ble nøyaktig som man hadde planlagt.  

Jeg lager alltid en arbeidsplan for matlagingen. Det er såpass mye å huske på når man lager mat til alle, og dagen er travel derfor er det lett å glemme noe. Til bryllupet i 2012 var arbeidsplanen mer detaljert enn vanlig fordi jeg ikke skulle være på kjøkkenet, men sitte tilbords. Under er et utdrag av arbeidsplanen
Arbeidsplan matlaging
 Alle oppskrifter finnes i KOKEBOK

Tid
Fingermat

Forrett
hovedrett
dessert 
bryllupskake Kaffe
diverse
10.00
Lefseruller
Sandwish

Legges på fat, plast. Lage kurv/boks som H skal ha med. Mat og drikke til 7. Flasker med eplemost står i kjøleskapet.
Egen boks med kjøttboller og stekt bacon til T.




10.30




11.00

Rense blomkål og sellerirot.


11.30

Dele opp gulrøtter. Legges i plastposer.
Sett alle pannacotta i isoporkasse med kjøleelementer

12.00

Rense avocado og lage avocadokrem
Settes kaldt


Fylle vann i melkespann
12.30





13.00
Fylle sinkbaljer med vann og isbiter Settes ved bord ved stallen.  Se skisse
La flaskene med musserende stå i kjøleskapet så lenge som mulig.
Skjære fisk i biter.
Pakk i folie
Bære kjeler med vann til sukkererter og gulrøtter til låven

Firkanta hvite fat
Avlange hvite fat
Servietter
glassflasker
13.30
Fylle flasker med  eplemost, rabarbrasaft og ripssaft.Ripssaft blandes ca 50/50. Sugerør.Varme kjøttboller og paier




Arbeidsplanen for matlagingen passer selvsagt overens med kjøreplanen. Komplett arbeidsplan for bryllupsmiddagen finnes her.

Vi hadde lagt inn pauser mellom forrett og hovedrett, og mellom hovedrett og dessert. Det viste seg å være lurt av flere grunner. Gjestene visste når det ble litt luft og servitørene kunne rydde bordet for brukt servise mye raskere enn om gjestene hadde sittet til bords.

Våte håndklær og rent toalett
Noen må passe på at det byttes til rene håndklær og fylles på toalettpapir. Ja kanskje ta en omgang med dobørsten også. Det finnes engangskluter som kan brukes til en rask rengjøring av sete og ring på toalettet.

Oppvasken
Etter måltidet er det opprydding og oppvask. Dette må også planlegges godt. Her hos oss settes alt i plastkasser i kjelleren. Der står det til dagen etter, eller når jeg har mulighet til å ta meg av det. De som har vært på kjøkkenet kan da konsentrere seg som andre oppgaver enn å vaske opp. Det er viktigere å få ryddet opp ordentlig på kjøkkenet etter matlagingen. De som har laget maten og servert må også få tid til å spise.













Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar