Mat og meny

Selskapslokaler som har ansatte vil presentere en del ferdig oppsatte menyer som man kan velge retter fra. Etter at menyen er fastsatt og bestilt blir man enige om hvordan middagen skal forløpe med taler og andre innslag. Det vil være vanskelig for kjøkkenet å servere god mat hvis den ikke kan serveres fordi noen akkurat begynte på en veldig lang tale. Les om kjøreplan her.

Skal all maten lages hjemme må menyen stå i forhold til kapasiteten på kjøkkenet og kompetansen til de som skal lage den. Når det gjelder kapasitet er stekeovn og kjøleskap de mest kritiske punktene.
Kjøtt kan stekes dagen før, og varmes opp til riktig kjernetemperatur. Jeg er vanligvis alltid den som lager maten og har derved full kontroll. Før bryllupet i 2012 (da jeg selv skulle sitte til bords som brudens mor), hadde jeg "kurs" for kjøkkengjengen 6 uker før bryllupet. Da laget vi alle tre rettene og vi vurderte smak, sammensetning og anretning.

Uansett om kjøkkenet er stort og tilrettelagt for å lage og anrette mat til mange, så er det svært krevende.

Så fort menyen er klar til et selskap her på gården så finner jeg fram de nødvendige oppskriftene. Enten fra Mat i bestemors hage der jeg selv samler oppskriftene mine, fra vanlige kokebøker eller fra en nettside. Jeg beregner porsjonene til antall gjester og samler alle oppskriftene i et hefte eller kokebok. Eksemplet under er fra bryllupet i 2012. Oppskriftene på alt vi serverte finnes her.


 

Jeg lager alltid også en arbeidsplan for matlagingen. Den gir oversikt over de ulike arbeidsoppgavene og når de må startes på/utføres.

Flere og flere har en eller annen form for matallergi eller intoleranse. Det er lett å lage en fullstendig glutenfri middag, men vanskeligere å få den laktose/melkeproteinfri. I dessert og kaker inngår dessuten ofte egg og mandler noe mange også reagerer på. Det virker som om noen fortsatt ikke forstår hvor viktig det er at de gir beskjed om dette på forhånd. Ved senere store anledninger ville jeg sendt en epost til alle gjestene med konkrete spørsmål akkurat om dette. Det blir liksom så trist når noen sitter uten dessert eller kake.

Nattmat smaker godt. Det trenger ikke være komplisert. Grillpølser holder. Eller suppe servert i kopp med godt brød til.

Registrering i bloggurat



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar